Selain daripada makan gaji, kita ada
pilihan sama ada nak berniaga atau bekerja makan gaji untuk sara hidup kita.
Sekarang ni ramai dah jadi usahawan jual macam-macam produk dan servis.
Strategi perniagaan ada banyak. Kalau ada belajar subjek berkaitan dengan
perniagaan, banyak sumber boleh dirujuk untuk cari strategi kembangkan
perniagaan. Biasanya kualiti dan harga produk dan servis tu dua elemen utama
orang nak tengok sebelum buat pilihan sama ada nak beli ke tak.
Tapi ada segelintir manusia ni guna
strategi meminta simpati orang untuk beli produk dan servis mereka atas
alasan-alasan tertentu. Contohnya, ada yang nak kahwin, ada yang nak tolong mak
ayah dan macam-macam lagi. Memang tak boleh nak nafi usaha mereka nak keluar
daripada kesusahan melalui jalan perniagaan tu satu usaha yang baik dan memang
patut dipuji. Sebab tak semua orang pilih jalan tu. Ramai lagi yang malas nak
usaha, asyik harap bantuan je. Tapi aku tengok makin ramai yang guna cara tu. Terutamanya
kat media sosial. Korang rasa patut ke?
Benda ni sensitif jugak la kalau nak
bincang. Pendapat aku la, para usahawan ni tak patut pasarkan atau iklankan
kesusahan diorang kat orang ramai untuk beli produk dan servis diorang. Itu
badan kebajikan punya kerja sebab nak minta sumbangan orang ramai. Sebaliknya,
diorang sendiri kena pastikan kualiti produk tu mantap, harga pun baik, cara
korang nak iklankan pon menarik, tempat meniaga pon strategik dan cuba jual sesuatu
yang lain dan baru. Nampak tak betapa banyak sebenarnya cara nak kembangkan
perniagaan ni? Sebab bila kau nak masuk dunia perniagaan, kau kena bersaing
dengan peniaga lain. Kau kena pikir la macam mana nak menang.
Ala.. macam pertandingan bola la. Mana
ada orang nak menang dengan simpati orang. Kalau nak menang, kau kena mantapkan
pemain kau, strategi permainan kau dan macam-macam lagi la. Kalau harap simpati
orang bagi kau menang, baik tak payah buat pertandingan!
Aku paling tak setuju kalau ada syarikat
yang dah nak bungkus lepas tu minta simpati orang untuk beli produk dan servis
dia dan minta sumbangan orang ramai untuk selamatkan syarikat dia. Bukan ke
kelemahan syarikat tu selalunya datang daripada kelemahan pengurusan? Dalam
dunia perniagaan yang mencabar sekarang ni, tambah pula teknologi dah makin
canggih, ekonomi dunia tak menentu, generasi manusia pon dah makin berubah
wataknya, pihak pengurusan kena kreatif dan inovatif untuk pastikan perniagaan
syarikatnya boleh bertahan dalam tempoh yang lama. Cuba tengok McDonald, dah
berapa lama dah dia bertapak kat dunia ni? Zaman berubah, tapi premis-premis
perniagaan McDonald kat Malaysia ni jarang kau tengok kosong kan? Padahal orang
ada banyak pilihan kot nak makan kat mana dan makan apa.
Apa pun, pilihan tetap terletak kat
tangan kita sebagai pengguna. Kita bebas untuk pilih nak beli ke tidak. Tapi
nasihat aku, mulai sekarang, eloklah kita fikir dulu sebelum beli. Janganlah
beli sebab kesian. Disebabkan kesian la aku beli keropok dari sorang manusia ni
yang jalan dari meja ke meja makan, lepas tu rasa membazir sebab keropok tu
rasa tak sedap! Membazir duit aku. Kebanyakan kita ni bukannya kaya sangat. Inilah
cara nak uruskan kewangan kita.
Sekian.
Penulis boleh dihubungi melalui emel muhammadadamiium@gmail.com |
0 comments:
Post a Comment